top of page

הגיגים על טרנספורמציה דיגיטלית, ומדוע ה Low Code נושא את הבשורה?

דעות על טרנספורמציה:

כשאני שומע את הביטוי "טרנספורמציה דיגיטלית" אני לא יכול להתעלם מהתחושה של "עוד ביטוי מכובס" שנעשה בו שימוש יתר שוחק.

מאידך, השימוש הרב מראה שיש צורך בשינוי, כאילו יש בעיה ברורה, גדולה שבוודאות תיפתר ובלבד שנעשה טרנספורמציה דיגיטלית. אם כך, ננסה להבין האם ישנה בעיה? ואם כן, כולם מדברים על אותה בעיה?

סקירה של עשרות כתבות בנושא טרנספורמציה דיגיטלית מלמדת, שלכאורה לא כולם מתארים את אותה בעיה אשר "טרנספורמציה דיגיטלית" באה לפתור.

כותבים טכנולוגים אומרים שהשינוי הוא במרחב הטכנולוגי ויש המסמנים מטרות כגון Mobile First, IoT, AR, AI, BigData וכיוצ'.

כותבים המייצגים לקוחות ומשתמשים (קהל הלא טכנולוגיים) מדברים על שינוי 'מוטה לקוח' במסר שאומר "אם הטכנולוגיה תתמקד בנו, הכול יסתדר..."

מנהלים בתחום הטכנולוגיה, מתארים את הטרנספורמציה הדיגיטלית כעוד ביטוי שמתאר את תהליך המיכון של תהליכים שהארגונים ביצעו באופן לא ממוחשב. כלומר סוג של חוב טכנולוגי. שזה למעשה המשך או אבולוציה של כל מה שבוצע בעולם הטכנולוגי מאז ומעולם.

מספר כותבים פרסו יריעה רחבה יותר וטוענים שכיום רוב הפתרונות הארגוניים ממוחשבים, אם פעם, המיקוד היה בניהול המכירות, בהנהלת החשבונות, עבר לניהול המלאים ולרכש, התקדם לייצור, נכנס לניהול הקשר עם הלקוח, באמצעות הטלפוניה, באמצעות אתר האינטרנט, הצ'אט, ריבוי ערוצים (וכיוצ'), השלים את המעגל הארגוני בשיווק על ידי ניהול ערוצי הפצה, בניהול הפרסום ובקישור בין הפרסום למכירות. ומכאן שהארגון הממוצע כיום צורך מחשוב בהיקף גדול בהרבה מהמצאי. מחלקות ה IT כלל לא יכולות לעמוד בקצב ובעצם התזה הנפוצה היא שהטרנספורמציה הדיגיטלית קורית עם פרימת הסבך שנוצר.

יש פרשנים שמספרים, שהשינוי הגדול הוא איסוף כמויות אדירות של נתונים והפיכת ערימות נתונים פנטסטיות לתובנות ומשם אפילו לעוד אוטומציה.

בעלי עניין כותבים שהענן כנראה הוא הוא הטרנספורמציה הדיגיטלית והוא יביא מזור לריבוי הצרכים. מצד אחד, לא צריך להקל ראש בשירותי הענן מאחר ושירותי הענן באמת מאפשרים הפחתת מאמץ ארגוני. מאידך הבידול הארגוני נשחק, העסקים, במידה רבה, מאבדים עצמאות ומשלמים סכום מאד גבוה. ואז עולות שאלות כגון: האם הענן מפחית את קצב השינוי? האם הענן פותר את הבעיות העסקיות שהארגון מתמודד מולן?

יש שכותבים שהשילוב של הענן והמובייל, הם החיילים של הטרנספורמציה הדיגיטלית. כלומר מדובר באבולוציה טכנולוגית ודי.

אבל אז יש טוויסט בעלילה ונושא הפרטיות חוזר לשולחן, רגולציות חדשות מתעצמות וממרכבות כל תהליך ארגוני. בארגונים מוטי רגולציה פתרונות המחשוב מקורקעים (ל On-Premise). בזמן שלוקח לארגון לנשום ולהגיב, ענקי הטכנולוגיה דורסות או בולעות את החברות הקטנות יותר כאשר שום רגולציה לא מטרידה אותם, שהרי הם מעל זה... (ב 2018 ראינו עדות חיה בסדרת שימועים, לFaceBook ו Google שבאו בעקבות פרשיות קשות. אולם כמאמר המשפט "הכלבים נובחים והשיירה עוברת" כך היה גם כאן ועולם כמנהגו נוהג...)

מה נשתנה?

אם ננסה לכנס את כל הכתבות והמחשבות ולסכם מהי "הטרנספורמציה הדיגיטלית"? והאם היא פותרת בעיה?:

נכון לומר שיש ממש בכל זוויות הראיה, נכון לומר שהטרנספורמציה הדיגיטלית במובן של מיכון תהליכים, ואבולוציה – היתה כאן תמיד. לעניות דעתי, מה שמייחד את הטרנספורמציה הדיגיטלית בעידן הנוכחי זה בהקשר של פתרונות המשלבים הישענות צד שרת על הענן (בכל הפורמטים שלו) יחד עם הנגשה צד לקוח משולב מובייל מאחר ואלה הטרנדים המרכזיים כיום.

אבל תכיפות השיח בנושא מגיע מאחר ויש כאן בעיה אחת גדולה? חד משמעית כן !: קצב השינוי גדל.

הגדרה של טרנספורמציה הדיגיטלית ובניית אסטרטגיית מחשוב ארגונית, חייבת לעבור דרך היעד של: "התאמת קצב אספקת הפתרונות לצורך הארגוני".

אם כך, כיצד ארגון יכול להתאים את קצב אספקת הפתרונות? ישנן מספר אפשרויות וניתן גם לשלב בניהן:

1. שינוי טכנולוגי מהותי המנצל את החדשנות הזמינה על המדף.

2. הגדלת תקציבי המחשוב.

3. הפחתת דרישות הארגון על ידי מיקוד ניהולי.

המינון בין 3 אפשרויות אלה, צריך להשתנות מארגון לארגון בהתאם למצבו. למשל ארגון בצמיחה כנראה יגדיל את תקציב המחשוב. או ארגון שהמערכות שלו כבר מורכבות וכל שינוי בהן איטי, יטה את הכף לטובת שינוי טכנולוגי.


הרכיב המשמעותי ביותר בחדשנות הטכנולוגית המאפשר לארגונים להתאים את קצב השינוי הוא התפתחות מוצרי ה Low Code.

מוצרים אלה, עברו תהליך השבחה והתאמה הן לענן והן לעידן המובייל, כלומר: המוצרים המובילים יודעים להתאים את עצמם לכל סוגי הארגונים. מאפשרים הכשרת כוח אדם מהירה, מאפשרים פיתוח מהיר ותוצרי תוכנה מרהיבים וידידותיים, מאפשרים תחזוקה קלה בסדר גודל מהמוצרים הקיימים.

אולם הדבר המשמעותי ביותר שה Low Code מביא לעולם הוא שמתודולוגיה נכונה והנדסת תוכנה נכונה (אקדיש לזה מאמר נפרד תחת השם הכותרת "אבני פלא") מאפשרת לא רק Time To Market של השינוי הבא מוצלח בסדר גודל מהממוצע היום, אלא בחלק גדול מהפעמים, יהיה לארגון זול יותר ונכון יותר לפתח מחדש רכיבים במקום לתחזק, לעדכן ולשדרג מערכת גדולה ומורכבת.


לסיכום: הבעבוע שנראה מעל פני השטח ונקרא "הצורך בטרנספורמציה דיגיטלית" מבטא רתיחה בתוך הארגונים שמתקשים להתאים את עצמם למציאות העסקית המשתנה. ישנן מספר דרכי פעולה להתמודדות מול ריבוי הצרכים אולם הכנסת פלטפורמות Low Code לארגונים, כתשתית לפיתוח מהיר (תפ"מ) תוך הפעלת מתודולוגיה נכונה, היא כנראה שביל הזהב.

70 צפיות
bottom of page